نمایشگاه کاشی و سرامیک تهران بعنوان اصلی ترین رخداد گردهمایی این صنعت در کشور ، طی ۱۰ سال گذشته با فر از و نشیبهای زیادی روبرو بوده است . بی شک هر نمایشگاه تخصصی با توجه به سیاست و روال اجرایی آن می تئاند مرجعی برای فعالین و مخاطبین این صنعت قلمداد گردد . نگاهی آماری به روند برکزاری این نمایشگاه طی سالهای ۱۳۸۵ الی ۱۳۹۴ دیدی اجمالی به روند برکزاری این رخداد را به مخاطبین خود ارائه می دهد .
همانگونه که از جدول شماره ۱ مشخص است این نمایشگاه از ۹۴۵/۱۸ متر مربع فضای نمایشگاهی در سال ۸۵ به اوج ۸۳۸/۳۲ متر مربع در سال ۹۳ رسید و این روند با نزولی اندک در سال بعد ( ۱۳۹۴ ) به ۵۷۷/۳۱ می رسد و متاسفانه بنا به دلایلی که بسیاری از آنها برای نگارنده هنوز در حاله ای از ابهام وجود دارد در سال ۹۵ شاهد عدم برگزاری آن می باشیم .
از منظر تعداد مشارکت کنندگان ( جدول شماره ۲ ) نیز مشاهده می گردد که بیشترین مشارکت مربوط به سال ۹۴ با تعداد ۲۳۵ شرکت می باشد . با مقایسه جداول شماره ۳ و ۴ مشاهده می گردد که تعداد مشارکت کنندگان داخلی و خارجی این نمایشگاه تناسب مناسبی ندارد . در سال ۸۸ بیشترین تعداد مشارکت کننده خارجی یعنی ۶۱ شرکت در مقایسه با ۱۶۴ مشارکت کننده داخلی است ، این در حالی می باشد که بیشترین بیشترین مشارکت کننده داخلی در سالهای ۹۱ و ۹۳ بوده است . با توجه به نام بین المللی این نمایشگاه به نظر می رسد برگزار کنندگان می بایست به دو نمکته ذیل توجه بیشتری داشته باشند :
- اطلاع رسانی در عرصه بین المللی و با حضور در قالب غرفه نمایشگاهی در نمایشگاههای تخصصی مختلف مانند : Tecnargilla , Cersaie , Cevisama و … و فعالیت به منظور جذب مشارکت کنندگان خارجی با کیفیتی بیشتر از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد . همانگونه که کلیه فعالین صنعت به این نکته اشراف دارند که فعالیت کمپانی های تامین کننده مواد اولیه و ماشیت آلات ایتالیایی ، اسپانیایی و چینی در کشور ما بسیار بالا می باشد جا دارد تا مشارکت این مجموعه ها نیز در نمایشگاه بین المللی تهران نیز پربار تر باشد .
- حضور تولید کنندگان مطرح بین المللی نیز از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد . امری که متاسفانه تا سال ۹۶ خلاء آن در مقایسه با سایر نمایشگاههای تخصصی در کشور های دیگر کاملاً مشهود می باشد . بی شک حضور این تولید کنندگان مب تئاند علاوه بر انتقال دانش تولید و نحوه حضور در بازار کمک شایان توجهی به تولید کنندگان ما در قالب واحد های : طراحی ، تحقیق و توسعه بازر ، تولید و … نموده و ذهن فعالین را به مواردی جدید تر متوجه نماید.