مديرعامل شركت كاشي مسعود ايران:
سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ امیدوار کننده تر است
اقتصاد مقاومتي به معناي ايزوله کردن اقتصاد کشور از نوسانات و تلاطم هاي خارجي است
يک سال از برجام مي گذرد اما هنوز بسياري از واحدهاي توليدي و صنعتي نتوانسته اند بحران را پشت سر بگذارند و به تعادل نسبي برسند، با اين حال، همچنان اميدوارانه اين روزها را پشت سر مي گذارنند.
شركت كاشي مسعود ايران در كيلومتر ۴ جاده يزد – ميبد واقع شده است، اين مجموعه در سال ۱۳۶۲ تاسيس و در سال ۱۳۸۰ به بهره برداري رسيد. تحقق بسياري از اهداف ميسر نبود مگر اينکه مجموعه کاشي مسعود ايران به خانواده کاشي مسعود ايران تبديل شود، پس اين اتفاق با تلاش هاي شبانه روزي رخ داد. محمدحسين فرشادپور، مديرعامل شركت كاشي مسعود ايران معتقد است: در شرايط رکود مهم ترين امر رسيدن به اهداف اوليه و حياتي شرکت است، که خدا را شکر به آن دست يافته اند.
فرشادپور در مورد دستاوردهاي اين شرکت در سال گذشته مي گويد: دستاوردهاي سال گذشته نتيجه تلاش هاي سال هاي قبل از آن بود پس نمي توان گفت تنها منحصر به سال گذشته بوده است. اما اگر بخواهم مختصري توضيح دهم بايد بگويم در سال گذشته علي رغم وضعيت نامناسب اقتصادي که گريبان کشور به خصوص صنعت ساختمان را گرفت، حفظ روند توليد و رسيدن به اهداف از پيش تعيين شده را همچنان ادامه داديم.
وي گسترش صنعت کاشي و سراميک در کشور به ويژه در يزد و حتي نظريه اشباع آن در اين استان را صرفا به عنوان يک پارامتر منفي در نظر نمي گيرد و اظهار مي کند: آن چه که ما بايد از آن درس بگيريم، توانمندي هايي است که از توليد زياد نشات مي گيرد. خوشبختانه ايران از نظر کمي توانسته در ميان توليدکنندگان اول کاشي در دنيا قرار گيرد. اين مساله خود عامل نويد بخشي است. به اين معني که اگر بحث کيفيت نيز به اين موضوع اضافه شود، قطعا ما نه تنها در ايران بلکه در تمام دنيا نيز حرفي براي گفتن داريم. در اين واحد به طور خاص در بحث توسعه کيفي شديدا مشغول به کار هستيم و توانسته ايم قدم هاي مثبتي در اين زمينه برداريم. به عقيده من تنوع و توسعه کمي در بخش کاشي و سراميک عاملي نويد بخش است. به اين معنا که باتوجه به ظرفيت هايي که در اختيار داريم، مي توانيم به يک قدرت بلامنازع در صنعت کاشي و سراميک تبديل شويم در هر بازاري که پتانسيل ورود ايران وجود داشته باشد، نبض بازار را به راحتي در دست بگيريم. اين پتانسيل مسائل بومي و امکانات لجستيک بين دو کشور را شامل مي شود. لازمه اين موارد نيز اين است که دولت به عنوان يک کاتاليزور، مبادلات را هموار کند و البته ما نيز به عنوان يک توليدکننده توليد کالاي مرغوب را در اولويت قرار دهيم.
برتري مطلق وجود ندارد
فرشاد پور برتري را عاملي نسبي مي داند و اظهار مي کند: به عقيده من برتري هميشه نسبي است. برتري مطلق وجود ندارد. طرح، تنوع، سايز از جمله پارامترهاي کيفي توليد به شمار مي آيند. اين واحد طي چند سال اخير به عنوان واحد نمونه استاندارد در سطح استان و کشور انتخاب شده است عمده دليل اين است که خودمان را نسبت به کيفيت کالاها مسئول مي دانيم.
فرشادپور تعريف خلاقيت در توليد انبوه را دشوار مي داند و ادامه مي دهد: بيش از ۸۰ درصد نيروهاي اين شرکت جوان و رنج سني آن ها بين ۲۵ الي ۳۵ سال است. اگر خلاقيت را به مفهوم نوآوري در نظر بگيريم، در واحد صنعتي که داراي توليد انبوه است، بحث نوآوري فرآيندي است که شايد به سختي تعريف شود. به اين دليل که خطوط توليد بر مبناي قاعده اي خاص بسته شده و نمي توان هر لحظه تغييري در ساختار توليد ايجاد کرد. ساختار توليد يک امر تعريف شده و مشخص است. از نظر طراحي لعاب و طرح کاشي ابزارها و متدهاي خاص برند خودمان را داريم. در اين کارخانه واحد طراحي قالب و پانچ وجود دارد که دست ما را براي هر نوع طرح و سايزي بسته به درخواست و نياز بازار، باز مي گذارد. شايد کمتر کارخانه اي در ايران از اين امکان برخوردار باشد.
دغدغه توليد کننده بايد تنها محدود به ساختار توليد و کيفيت شود
مديرعامل شركت كاشي مسعود ايران در پاسخ به اين سوال که آيا يکي از معضلات صنعت کاشي و سراميک در ايران بهره محدود از تسهيلات دولتي و مشکلات موجود در همکاري با بانک ها است، اظهار مي کند: در اين زمينه ۲ راهکار تسهيلات دولتي و بانک ها وجود دارد. بانک ها ضوابط و قواعد خاص خودشان را دارند که منحصر به صنعت کاشي و سراميک نيست. بانک يک بنگاه اقتصادي است و يک سري قواعد و استاندارهايي براي تامين سرمايه در گردش دارد. به عنوان مثال زماني که شما اقدام به دريافت وام مي کنيد، طبق نظر کارشناسي به شما وام تعلق مي گيرد، فارغ از اين که در کدام صنعت و حوزه در حال فعاليت هستيد. البته بانک ها مي توانند استاندارهاي مربوط به تسهيلات کارخانه هاي کاشي و سراميک را بازنگري کنند. درست است که اين استاندارها مربوط به خودشان است، اما مي توانند با مصوب کردن بخش نامه ها و دستورالعمل ها براي اين صنعت، امتيازهايي قائل شوند. در خصوص راهکار دوم، دولت چند نقش مي تواند ايفا کند. نخست بحث ماليات است که از واحدهاي صنعت کاشي و سراميک دريافت مي کند. به طور قطع با توجه به رکود در کشور، بايد بازنگري در بخش ماليات ستاني انجام شود. دومين مورد در سياست هاي کلان تر اين است که بايد بخش مربوط به حلقه هاي تامين و توزيع را قوي کند. به اين معنا که در يک بخش به جاي اين که سرمايه اي را به واحد توليدي تحت عنوان گردش مواد اوليه تزريق، واحدهاي جنبي را فعال کند تا بتوانند مواد اوليه را با قيمت مناسب در اختيار قرار دهند و واحد توليدي صرفا وقت خود را صرف پردازش آن مواد و دست آخر حلقه هايي را به جهت کمک به توزيع محصولات ايجاد کند. به عنوان مثال يک واحد توليدي را در نظر بگيريد، با ۲ حلقه در ارتباط است. يکي حلقه قبل از خود(تامين مواد) و يکي حلقه بعد از خود(فروش محصولات) اگر همه اين موارد را در ظرف يک واحد توليدي بريزيم، کار بسيار سخت مي شود و توليد کننده ديگر به فرآيند توليد خود از لحاظ کيفي نمي رسد. دولت بايد تدبيري براي حلقه هاي قبل و بعد بيانديشد، تا دغدغه توليد کننده تنها محدود به ساختار توليد و کيفيت شود.
فرشاد پور در ادامه در مورد تاثير برجام بر اين صنعت مي گويد: بحث برجام به طور مستقيم و مشخص در اين صنعت تاثير مثبت و شاياني داشته، به طوري که در گام نخست قيمت تمام شده مواد اوليه کاهش يافته و نقل و انتقال پول نيز تسهيل شده است. بعد از برجام به راحتي مي توان گشايش هاي اعتباري (ال سي) را انجام داد و مهم تر از آن، قيمت حمل به بنادر ايران کاهش پيدا کرده است. به عنوان مثال؛ قبل از برجام قيمت حمل از يک بندر اروپايي به بندرعباس تقريبا ۲۲۰۰ يورو بود، اما بعد از برجام به ۱۳۵۰ يورو کاهش پيدا کرده و اين کاهش بسيار قابل توجه است.
توليد بدون منابع انساني و نيرو متخصص امکان پذير نيست
وي همچنين با اشاره به چشم انداز اين شرکت براي سال ۹۶ چيست و تحقق شعار “ اقتصاد مقاومتي، توليد- اشتغال” تصريح مي کند: نکته حائز اهميت، توليد و اشتغال است. تاکيد مقام معظم رهبري بر ۳ گزينه؛ اقتصاد مقاومتي، توليد و اشتغال است. به نظر بنده اقتصاد مقاومتي به معناي بي نيازي يا ايزوله کردن اقتصاد کشور در حد امکان، از نوسانات و تلاطم هاي خارجي؛ اعم از سياسي و اقتصادي است. مسلما توليد بدون منابع انساني و نيرو متخصص امکان پذير نيست. در بحث اشتغال، علاوه بر اين که توليد محقق مي شود، يک واحد توليدي نيز مي تواند حلقه هاي جنبي اشتغال (بازرگاني؛ اعم از فروش، تامين و توزيع محصولات خود، راه اندازي حلقه هاي بازار و… ) را فعال کند. چشم انداز ما در سال ۱۳۹۶، با توجه به برجام که در سال گذشته صورت گرفت و ساير پارامترهايي که دولت در جهت رونق اقتصادي دنبال مي کند، رشد حداقل ۱۵ الي ۲۰ درصدي در بخش تقاضا نسبت به محصولاتمان است. البته لازم است دولت از يک سو تمام تلاش خود را براي فعاليت و رونق صنعت ساختمان و صنايع وابسته به آن انجام دهد و از سوي ديگر توليد کننده ها تمام تلاش خود را براي ارتقا کيفيت به کار برند تا محصولات باب طبع ذائقه مصرف کننده باشد. به طور کلي سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ اميدوار کننده تر است.
فرشاد پور در پايان در مورد افتخارات اين مجموعه مي گويد: تلاش بي وقفه اين خانواده منجر به کسب چهار بار واحد نمونه کيفي استاندارد در سال هاي ۸۰ و ۸۳و ۸۴و ۸۷ و سه بار واحد نمونه استاني در سال هاي ۸۲و۸۵و۸۷ شد.