شهر یزد بعنوان قطب تولید کاشی و سرامیک کشور در تاریخ سوم خرداد ماه ۱۳۹۶ شاهد برگزاری همایشی به منظور ارائه آخرین دستاورد های حوزه تولید کاشی و سرامیک در مرکز همایشهای هتل صفائیه بود . این همایش که به حمت شرکتهای ………….. برگزار گردید با استقبال کم نظیر مخاطبین و مدیران این صنعت مواجه گردید .
در این جلسه گزارشی کامل از شاخص های تولید کاشی و سرامیک در جهان توسط آقای مهندس همایون شهرستانی ارائه گردید با توجه به آمار های استخراج شده و با وجود رکود اقتصادی صنعت کاشی و سرامیک شاهد رشد ۳/۵ درصدی در حوزه تولید بوده است . بر اساس آمار استخراج شده قاره آسیا با سهم ۸/۶۹ درصد بیشترین سهم تولید کاشی و سرامیک در جها را داشته و بعد از آن قاره اروپا با ۷/۹ درصد در رتبه دوم قرار دارد . بی شک می توان برآورد نمود که به همین میزان نیز میزان مصرف کاشی و سرامیک در قاره آسیا بیشترین حد ( ۶۷ % ) و در همین میزان نیز این قاره سهم صادرات محصولات تولیدی خود را در بین سایر قاره ها در اختیار دارد .
در این بین کشور چین بیشترین سهم تولید در جهان را در اختیار دارد و بعد از آن کشور های برزیل ، هند و ویتنام با فاصله زیاد قرار دارند . بی شک نیز میزان مصرف کاشی و سرامیک در جهان نیز به همین تناسب توزیع می گردد . بر اساس آمار استخراج شده از منابع رسمی بالا ترین نرخ رشد مصرف کاشی و سرامیک در جهان را قاره آفریقا در اختیار دارد و این به معنای تشکیل بازار هدفی جدید و با پتانسیل برای تولید کنندگان سراسر دنیا می باشد .
تولید محصولات کاشی و سرامیک در جهان رابطه مستقیم با دو موئلفه ذیل دارد :
وضعیت ساختمان سازی بی نالمللی
وضعیت و رشد شهر سازی
طی ۱۰ سال گذشته جمعیت شهری جهان از ۳/۴۹ % به ۷/۵۳ % رشد را شاهد بوده است . به همین میزان نیز تولیدات کاشی و سرامیک در جهان ۳/۵ % رشد و میزان مصرف آن ۵/۵ % رشد داشته است . بر طبق آمار ۲۱ الی ۲۵ % از تولیدات کاشی و سرامیک در جهان از کشور های تولید کننده صادر می گردد و مناطق مختلف جهان روند متفاوتی از صادرات را نشان می دهند . بدین معنی که صادرات اروپا نرخ ۳/۷۰ درصدی و صادرات آسیا نرخ ۵/۱۷ درصدی را به خود اختصاص داده است . جالب اینکه کشور های صاحب سبک در این صنعت یعنی ایتالیا و اسپانیا در سهمیه صادرات خود سیر نزولی داشته اند . لازم به ذکر است این کاهش با تولیدات کشور های در حال ظهور مانند : برزیل ، هند ، ویتنام ، ایران و اندونزی جایگزین شده است .
کشور ما بعنوان نهمین تولید کننده بزرگ ماشی و سرامیک در جهان با تولید بیش از ۳۰۰ میلیون متر مربع در سال ۲۰۱۵ موفق به صادرات ۱۱۲ میلیون متر مربع شده است . این درحالی است که میزان واردات ۴ میلیون متربعی آن در نقایسه با مصرف ۱۹۰ میلیون متر مربع شاخصی مناسب و منطقی به نظر می رسد .
با نگاهی به کشئر های هدف صادراتی ایران مشاهده می گردد که میزان ۹/۷۶ درصد صادرات به کشور عراق بوده و کشور های افغانستان ، پاکستان و ترکمنستان در رتبه های بعدی قرار دارند . با نگاهی به جدول ذیل شاهد پیش بینی نرخ رشد ارزش و حجم تولید کاشی در ایران بر اساس نوع محصول در فاصله سالهای ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ هستیم .
جدول
تحول در صنعت با ظهور چاپ دیجیتال :
سال ۲۰۱۶ سالی بود که چاپ دیچیتال برای صنعت کاشی و سرامیک به نقطه ای غیر قابل بازگشت رسید و بعنوان یک تکنولوژی اصلی پذیرقته شد . با این تحول تولیدکنندگان ماشی آلات کاشی و سرامیک فرآهم آوردن تعمیرات و نیاز بازار در خصوص ارائه خدمات به تولید کنندگان را بعنوان استراتژی اصلی خود قرار دادند و برای برآورده کردن نیاز بازار مجموعه ای از راه حل های فنی ارائه نموده و عمدتاً تمرکز خود را برای بهبود کارایی در جهت کاهش سه مقوله : زمان تولید ، مواد مصرفی و ضایعات قرار دادند . در این خصوص می توان به کمپتنی های : Sacmi , System , TecnoFerrari , Durst , Projecta , Kerajet و Efi اشاره نمود .
از دستاورد های این صنعت نوظهور می توان به موارد ذیل اشاره نمود :
شبیه سازی مجازی و واقعی از محصول نهایی
تکنولوژی های جدید جهت جاگذاری لعاب و دکوراسیون از طریق هد های دیجیتال
نرم افزار های پیشرفته برای کار با فابل های حجیم
سیستم بینایی پیشرفته ماشین برای جاگذاری چاپ با دقت بالا برای کاهش خطا
سیستم های دیجیتال سریع برای تعامل با زنجیره کامل خط تولید
ماژول بندی در خط تولید برای فرآهم کردن نیازمندی ها بدون نیاز به تغییرات کل خط
پشتیبانی از تمام هد پرینتر های موجود برای ثابت نگه داشتن هزینه
سیستم جدا سازی محصولات معیوب برای تولید یکنواخت
سیستم نظافت اتومات برای کاهش زمان توقف
استفاده از سیستم پیزو برای قراردادن تمامی ذرات
معرفی سیستم تولید به موقع در بچ های کوچک تولیدی
استفاده از سنسور های هوشمند برای نظارت از راه دور
استفاده از نرم افزار هوشمند برای کاهش مصرف مرکب برای محصولات ارزان
استفاده از نرم افزار هوشمند برای کاهش زمان طراحی تا تولید توسط چاپ روی کاغذ
جدول حجم تجاری
از نکات قابل توجه در تجارت بین المللی محاسبه هزینه های مربوط به کسب بین المللی و صادرات می باشد . در این خصوص موارد ذیل در بعنوان شاخص های اندازه گیری شناخته می شوند :
فاصله
عبور از مرز های جغرافیایی
فرهنگ ، زبان و تفاوت دینی
تفاوت زمان
تطابق با استاندارد های محلی
تفاوت بین قانونن های حاکم محلی
تهیه و تامین اعتبارات مالی
با توجه به موارد ذکر شده می بایست تحلیل کرد که بی شک گسترش استراتژی تجارت بین المللی به هیچ عنوان فرآیندی ساده نمی باشد . بی شک سه عامل اندازه بازار و نرخ رشد بازار ، محیط رقابتی و فرهنگ جغرافیایی از فاکتور های اصلی در جهت تعیین بازار بوده و میبایست مواردی مانند حالت ورود ، زمان ، تعهدات مالی و شرکای تجاری را قبل از ورود به هر بازاری در نظر قرار داد .