صنعت کاشی سرامیک ایتالیا گویای اطلاعات اقتصادی واقعی
شاخصهای کلیدی گواه این مطلب است که صنعت کاشی سرامیک ایتالیا با وجود سناریوی متغیر و بی ثبات در سطح جهان، در حال تقویت موقعیت خود میباشد و به سطوح پیش از بحران نزدیک میشود. چنین بهبودی نتیجه مشترک سرمایه گذاریهای متعدد است که با هدف ارتقاء بهرهوری و قدرت تولید و نیز حضور مداوم در عرصه بین المللی از طریق صادرات کالا و جهانی سازی فعالیتهای تولیدی انجام میشود. تولیدات کاشی سرامیک ایتالیا برای سومین سال با همان تعداد کارخانه و شرکت و کارمند افزایش داشته و در سال ۲۰۱۶ به رقم ۹/۴۱۵ میلیون مترمربع رسید که رشدی سال به سال و افزایش سالانه ۲۰ میلیون مترمربع معادل ۴/۵ + درصد را نشان میدهد. فروش محصولات نهایی در سال ۲۰۱۶ بالغ بر ۶/۴۱۴ میلیون مترمربع بود که رشدی بیش از ۱۵ میلیون مترمربع یا همان ۵/۴ + درصد را نشان میدهد. صادرات کاشی سرامیک ایتالیا با میزان فروش جهانی تقریبی ۸۵ درصد از کل درآمد همچنان درصدر قرار دارد. قیمت میانگین هر مترمربع این محصولات حدود ۱۴ یورو شد یعنی یک درصد افزایش داشت در حالیکه میزان فروش کل محصولات صادر شده به تقریباً ۶/۴ میلیارد یورو رسید. صادرات کاشی سرامیک به کشورهای اتحادیه اروپا (به غیر از خود ایتالیا) ۵۷ درصد کل فروش را تشکیل میدهد که رشدی ۲/۵ درصدی در مقدار و ۷ درصدی در ارزش محصولات را نشان میدهد، میزان رشد ارزش فروش در آلمان ۷+ ، اسپانیا ۲۸ +، هلند ۱۶+ و بریتانیا ۱۱+ درصد به ثبت رسیده است. در بازار فرانسه نیز نرخ بهبود ارزش فروش رشدی ۵ درصدی را نشان میدهد. اما این میزان در فنلاند ۵- و در لهستان ۲- درصد بود و در روسیه با رکوردی شدید به عدد ۱۳- درصد در ارزش فروش محصولات رسید. اما در ایالات متحده خیلی قوی عمل کرد و در سال ۲۰۱۶ فروش محصولات ایتالیا در این کشور به ۸درصد رشد در میزان و ۷ درصد رشد در ارزش فروش این محصولات رسید. در آسیا نیز مقدار فروش با ۵ درصد افزایش به ۴۰ میلیون مترمربع رسید و این افزایش در میزان فروش در منطقه حوزه خلیج فارس ۱۰ درصد افزایش داشت. میزان صادرات به آفریقا ۵ درصد و استرالیا و اقیانوسیه ۷ درصد رشد داشت. فروش این محصولات در خود کشور ایتالیا با ۴ درصد رشد هم در میزان و هم در ارزش روبرو بود. کارخانجات تولید این محصولات در خارج از ایتالیا هم اکنون بیش از ۳۲۰۰ نیروی کار را جذب نموده و ۱۶ درصد کل این تجارت و میزان فروش ۸۶ میلیون مترمربع یعنی درآمدی بالغ بر ۸۵۶ میلیون یورو را به خود اختصاص داده است. در سال ۲۰۱۶ مجموع تولید این محصولات در خارج از ایتالیا شامل ۶/۶۰ میلیون مترمربع (۷۱درصد) در اروپا (از پرتغال تا روسیه)و ۴/۲۴ میلیون مترمربع (۲۹درصد) باقیمانده در ایالات متحده تولید میشد. مبحث سرمایه گذاری در این صنعت نکته قابل توجه دیگری در سال ۲۰۱۶ بود و به روندی رو به رشد ۳ ساله تا مرز ۴۰۰ میلیون یورو اشاره داشت که از ابتدای قرن تا آن سال بالاترین رقم (میزان فروش ۴/۷ درصدی) مشاهده شده بود. چندین عامل باعث بروز چنین روند قدرتمندی شدند شامل سرمایه گذاریهای عمده در تکنولوژیهای تولید انواع جدید کاشی سرامیک، نوسازی کارخانجات و خطوط تولید، به کارگیری تکنولوژی پیشرفته تر جهت ارتقاء رقابت جویی، و همچنین ایمان به چشم اندازهای پیش رو. نکته دیگر تخفیف های مالیاتی در سرمایه گذاریهای تکنولوژی صنعت ۴ است که احتمال بالا بردن مجموع سطح سرمایه گذاریها در سال ۲۰۱۷ را افزایش میدهد.
گرایشهای موجود در نمایشگاه ۲۰۱۷ کاشی سرامیک Cersaie نمایانگر جلوهای جدید و خلاقانه و نه تقلید محض
در نمایشگاه امسال Cersaie درخشش چشمگیر کاشی سرامیک هم در زمینه زیبایی شناسی و هم کاربرد، باز باعث جلب توجه همگان شد. عامل اصلی کیفیت بالای سطوح محصولات، پیدایش تکنولوژی دیجیتال چاپ است که قادر به خلق نمای مواد طبیعی به ویژه سنگ مرمر و چوب با حفظ چهرهای بسیار نزدیک به اصل محصول میباشد. چاپ دیجیتال از جهات مختلف راهگشاست به این ترتیب که هم ظاهر محصولات از بُعد زیبایی عملاً با چوب و یا سنگ قابل تمایز نیست و هم اینکه محصولات تولید شده از قدرت، دوام، قابلیت نصب آسان و هزینه کم نسبت به مواد طبیعی چوب و سنگ برخوردار هستند. در مورد سطوح سرامیکی قابل ذکر است که استفاده از تکنولوژی تولید محصولات برش خورده در کنار مواد اولیه با کیفیت، امکان تولید کاشیهای بسیار نازک و در نتیجه بسیار کم وزنتر از نمونههای سابق را فراهم میکند که فوق العاده مقاوم و پوشش دهنده هستند. این نوع محصولات در اندازههای بسیار متنوع از خیلی کوچک تا خیلی بزرگ وجود دارند و این قابلیت که آنها را میتوان روی همه سطوح بدون جدا کردن سطح قبلی به آسانی نصب کرد، برای به کارگیری آن در پروژه های نوسازی بسیار ایدهآل است. در این بخش بهتر است نگاهی به گرایشهای کلان در نمایشگاه امسال بولونیا داشته باشیم. در بین محصولاتی که ازظاهر سنگ و مرمر الهام گرفتهاند، برجسته ترین آنها محصولاتی بودند که رگهها، درخشندگی و طیف رنگهای مرمر و سنگهای با کیفیت را به خوبی روی سطوح خود نمایش میدادند. البته چنین گرایشی چندین سال است که مورد توجه بوده و هنوز محبوب طراحان و عموم میباشد. در خیلی از موارد کاشی سرامیکهای سطوح نقش سنگ فقط یک کپی نیست بلکه خلق چیزی جدیدو کاملاً اصیل است. از چاپ دیجیتال بر روی سطوح سرامیک برای پیاده کردن نقش و نگارها بدون تماس مستقیم (برخلاف تماس مستقیم در مورد چاپ روی کاغذ و پارچه) استفاده میشود. نتیجه کار، تولید مادهای با بافت فشرده، رنگ یکپارچه و سطحی مخملی است که با روکشی براق یا مات کامل میشود. بسیاری از مجموعهها نیز نشان دهنده مرمر با طرحهای کم برجسته بودند، گروه دوم مواد طبیعی که الهام بخش نقش سطوح محصولات سرامیکی شده، انواع مختلف چوب است. در این مورد نیز لازم به ذکر است که چنین محصولاتی تنها تقلید محض نیست بلکه نوعی خلاقیت و تجربه نیز در آن به کار رفته است. این نمونهها شامل سطوحی با ظاهر منحصر به فرد رگه دار الهام گرفته از روشهای قدیمی ژاپنی سوزاندن چوب و نیز سطوحی با جلوههای کهنه و قدیمی اما کاملاً معاصر میباشد. محصولات کاشی سرامیک کوچک، نوعی بازگشت به گذشته است زیرا در بحث اندازه به نظر میرسد که گرایش به قالبهای بزرگ متوقف نمیشود و قاب کاشیهای سایز بزرگ و فوق العاده نازک که در بسیاری موارد دارای جلوههای سطح مات یا براق الهام گرفته از رِزین، فلزات و پارچهها میباشد، بر بازار سایه انداخته است. بٌعد جدید نمایشگاه امسال عرضه مجدد کاشیهای کوچکتر مانند نمونه کلاسیک ۲۰ × ۲۰ سانت است. چنین نمونههایی در بسیاری از موارد با قطعات بزرگتر، طرحهای تک رنگ و یا سیاه و سفید و تزئیناتی از الگوهای نخستین و نمونهها اصلی ترکیب شده که توسط افراد برجسته دنیای معماری خلق شده بودند.
آجر به عنوان مصالح ضد زلزله در نمایشگاه سیسمواِکسپو ۲۰۱۷ در مرکز توجه قرار گرفت
یازدهمین دوره نمایشگاه رِم تِک ۲۰۱۷ که به اصلاح محلهای آلوده و به خصوص موضوع روز محافظت در مقابل خطرات طبیعی و محیطی اختصاص داشت، در مرکز نمایشگاهی فِرارا (یعنی همان فرا را فی یِر که قسمتی از گروه نمایشگاههای بولونیا بود) از تاریخ ۲۰ تا ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۷ برگزار شد. بُعد جدید نمایشگاه امسال، برگزاری نمایشگاه سیسمو بود که در پی توفیق اولین دورهاش درسال ۲۰۱۲، و در پاسخ به زلزله ویرانگر اخیر که در مرکز ایتالیا رخ داد، دوباره برگزار شد. هدف از برگزاری این نمایشگاه سه روزه که به «میراث ساختمانی و زلزله، دانش، توجه و ساخت و ساز» اختصاص داشت، رساندن پیام به صاحبان املاک، مسئولان، گروههای مشاور املاک، شرکتهای بیمه، هماهنگ کنندههای مالی، عموم مردم، متخصصین، شرکتهای صنعتی و نیز دست اندرکاران تحقیق و پژوهش بود. موضوعاتی که در این نمایشگاه به آنها میپردازند به این شرح است : بررسی و مرور استانداردهای فنی ساخت و ساز، تکنولوژیهای جدید ضد زلزله و بازرسیهای محل ساخت و ساز برای کاهش خطرات از طریق شیوههای اصولی. ANDIL درپی شرکت در نمایشگاه سال ۲۰۱۲، امسال دوباره به عنوان یکی از اعضاء کمیسیون ملی سیسمو شرکت داشت که در طول دوره نمایشگاه جلساتی در راستای چگونگی سازگاری با شرایط فرهنگی، علمی و تخصصی ترتیب میدادند. در تاریخ ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۷، ANDIL با سخنرانی آقای پائولو موراندی از دانشگاه پاویا در بخش «نوآوری های ضد زمین لرزه» نمایشگاه سیسمو شرکت کرد. عنوان سخنرانی او «تکنولوژیهای جدید و تکنولوژیهای بازیابی شده، زمانی که زلزله هولناک نیست» بود و به بحث پیرامون ابعاد وسیعتر فنی و نظارتی ساختمانهای امن که از آجر ساخته شده میپرداخت. سخنرانی آقای موراندی با عنوان « سیستم مبتکرانه INSYSME برای مصالح پر کننده ضد زلزله» بر یکی از دو راه حل مربوط به ساخت و ساز که در کشور ایتالیا به عنوان بخشی از پروژه تحقیقاتی INSYSME بسط داده شده بود، تمرکز داشت. راه حل مذکور مربوط به سیستمهای خلاقانه دیوارکشی مقاوم در برابر زلزله در ساختمانهای RC بوده. این روش شامل ساخت دیوارهایی با ملات سفت کاری شده و اتصالات متحرک است که در تستهای آزمایشگاهی از قبیل تست افقی و خارج صفحهای دینامیک انجام شده روی قابهای RC پر شده از ملات و نیز روی میز لرزانی که مدل ساختمان دو طبقه روی آن قرار دارد، سطح کارآیی بالایی را نشان میدهد. از نمونههای کارآیی آن میتوان به این موارد اشاره کرد : محدود کردن سطح تخریب در دیوارهای سفت کاری شده در اثر لرزشهایی با شدت متوسط، جلوگیری از ریزش مصالح در اثر لرزشهای شدید یا خیلی شدید، و جلوگیری از پیدایش تَرَک های شکننده در ساختار اصلی بتونی مسلح. میزان و انرژی لرزشهای ورودی به ساختمان تحت آزمایش INSYSME با شتاب بالا (g2/1) معادل زمین لرزههای شدید و بسیار مخرب تنظیم شد. چنین لرزشی در ساختمانهای فاقد قابهای سفت کاری شده موجب تخریب ساختمان و به خطر انداختن امنیت جانی ساکنان میشود. (شتاب افقی ثبت شده در اجزاءحرکات افقی زلزله لاکیلا در سال ۲۰۰۹ به رقم بین g5/0 تا g66/0 و در مرکز ایتالیا به g75/0 رسید. به این راه حل خلاقانه هم از سوی اداره حق بهرهبرداری و علامت تجاری وزارت توسعه اقتصادی ایتالیا و هم از سوی دفتر اعطای حق بهرهبرداری اروپا، پروانه ساخت و بهرهبرداری واگذار شد.
برگزاری سی و پنجمین نمایشگاه کاشی و سرامیک Cerasie در شهر بولونیای ایتالیا
نمایشگاه اختصاصی بین المللی سالیانه کاشی و سرامیک و لوازم حمام و سرویس بهداشتی اواخر ماه سپتامبر دوباره در شهر بولونیای ایتالیا برگزار خواهد شد. (۱ سپتامبر نوشته هیثر فیور)
نمایشگاه کاشی سرامیک cerasie که از نظر خیلی از افراد مهم ترین نمایشگاه بین المللی تجاری کاشی و سرامیک و لوازم حمام است برای سی و پنجمین دوره خود در شهر بولونیای ایتالیا برگزار خواهد شد. این رویداد در تاریخ ۲۵ تا ۲۹ سپتامبر در مرکز نمایشگاهی بولونیا برگزار خواهد شد. این نمایشگاه سالانه که به همت شرکت Edi.cer SpA و با کمک کاشی سرامیک confindustria و با همکاری شرکت Bologna Fier برگزار میشود بیش از ۸۰۰ شرکت کننده دارد اعم از مهندسین معماری، طراحان داخلی، نصابهای کاشی و توزیع کنندگان محصولات کاشی و سرامیک که همگی را از سراسر دنیا دور هم جمع میکند.
کنفرانس سالیانه cerasie تحت عنوان «ساخت، سکونت، تفکر» پذیرای چهرههایی سرشناس از جامعه معماری و طراحی بین المللی خواهد بود. برای مثال مهندس معمار سباستین ایرازاول اهل کشور شیلی و برنده جایزه دوره قبل که به خاطر طراحی کاترپیلارهاوس شهرت دارد سخنرانی خواهد کرد.
از دیگر چهره ها الیسا والروراموس اسپانیایی است که در زمینه طراحی مناسب برای ذخیره انرژی و معماری آموزشی تخصص دارد. در تعامل با cerasie در مجاورت درب ورودی مرکز نمایشگاهی محوطه شهر کاشی یا همان tiling town که به « محوطه ۴۹» شهرت دارد واقع میباشد. مدیر شرکت Edi.cer SpA آقای آندریا سری دربارهی آن میگوید : «شهر کاشی برای ششمین دوره برگزاری خود پنج محوطه در دست تکمیل را اجاره کرده تا روشهای کلاسیک و تراز اول کاشی کاری را نمایش دهد که شامل صاف کردن، آماده کردن بستر کار، آماده کردن محوطه حمام، روکش بستر کار با چسب و عرضه رو کار و نما میباشد. یک محوطه اضافه نیز برای نشان دادن روشهای نصب قابها و کاشیهای سایز بزرگ وجود دارد. همه روزه سمینارهایی تخصصی برای طراحان در نظر گرفته شده است تا نصب قابهای بزرگ را در دو ساعت کلاس نظری و دو ساعت کارگاه عملی یاد بگیرند که معادل ۸ واحد تخصصی آموزشی (CEUs) میباشد.» فضایی بزرگ در محوطه ۴۹ به Assoposa یا همان انجمن ملی شرکتها و تکنسینهای نصب کاشی اختصاص خواهد یافت که در آن نصابهای برتر به نمایش چگونگی نصب قابهای بزرگ و نازک در قسمتهای پوشش داخل و خارج ساختمانها در کل دوره نمایشگاه خواهند پرداخت. شرکت کنندههای نمایشگاه امسال همچنین میتوانند زیباییهای سبک و سیاق ایتالیایی را در ۱۵۰۰ مترمربع نمایشگاه مشترکی که حاصل کار آنجلودال آنگلیو و داوید ورچلی میباشد جستجو کنند که منظرهای ایده آل الهام گرفته از نمونه های لاتین و یونان باستان را به عنوان مکانی برای تجارت و تبادل فرهنگی در معرض دید بازدید کنندهها قرار میدهد.
یک محوطه نمایشگاهی دیگر به نام «میللوچی» که از نمایشگاههای محبوب دهه ۷۰ الهام گرفته و بر همان اساس نیز نامگذاری شده جهت جلب نظر و حواس چندگانه بازدیدکنندگان در حال و هوایی اغراق آمیز بنا شده است.
با شروع نمایشگاه در تاریخ ۲۵ سپتامبر کنفرانس خبری بین المللی در پالازو دوکال در شهر ساسولو برگزار خواهد شد. این مراسم از دو سال قبل اینچنین برنامه ریزی شد تا اینکه بازدید کنندگان منطقه پر رونق دیگری از ایتالیا به غیر از محل برگزاری نمایشگاه را مشاهده کنند. در طول زمان برگزاری کنفرانس برندگان جایزه خبرنگاری صنعت سرامیک ایتالیا و برنده رقابت « ایدههای دلنشین» سال آینده اعلام داشتند.